Prezentowany program „Szkolenia dla nauczycieli” został opracowany w celu efektywnego przygotowania uczniów do egzaminu maturalnego. Podjęta tematyka jest spójna z materiałem realizowanym na lekcjach języka polskiego oraz fizyki i astronomii w technikum zawodowym i liceum profilowanym. Szkolenie dla nauczycieli i lekcje przeprowadzone wśród uczniów zmierzają do wykształcenia umiejętności czytania tekstu ze zrozumieniem. Inspiracją do podjęcia tego zadania był udział w kursie: „Przygotowanie uczniów do egzaminu maturalnego”.
Program został zatwierdzony przez dyrektora i zaopiniowany pozytywnie przez nauczyciela języka polskiego, nauczyciela dyplomowanego.
II. PODSTAWA PROGRAMOWA
Program powstał w oparciu o:
Þ Programy nauczania:
Technikum: „Technik mechanik” – 2115/T-5T,T-3,SP/MEN/1998.04.16, „Technik elektryk”- 2106/T-3/MEN/1997.07.16,
Liceum Profilowane: „Zarządzanie informacją” – LP-21/MENiS/2002.04.30
Þ Rozporządzenie MENiS z dnia 7 września 2004 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania egzaminów i sprawdzianów w szkołach publicznych (DzU z 2004r. Nr 199, poz. 2046).
Þ Informatory dotyczące egzaminów maturalnych z języka polskiego, fizyki i astronomii.
Þ Standardy wymagań egzaminacyjnych.
Þ Wiedzę i materiały pozyskane na Kursie Grantowym Nr 32 – „Przygotowanie uczniów do egzaminu maturalnego”.
Þ Umiejętności i wiedzę wynikającą z posiadanego wykształcenia i analizy literatury.
III. CELE EDUKACYJNE ZAJĘĆ PRZEZNACZONYCH DLA MŁODZIEŻY
Nadrzędnym celem jest wykształcenia w uczniach umiejętności czytania ze zrozumieniem. Istotny jest również fakt wykazania spójności przedmiotów przyrodniczych i humanistycznych. Ostatecznie zajęcia mają doprowadzić do efektywnego przygotowania ucznia do egzaminu maturalnego.
Cele poznawcze zajęć:
- Poznanie podstawowych pojęć fizycznych,
- Poznanie zjawisk i procesów fizycznych.
- Poznanie podstawowych pojęć dotyczących astronomii,
- Poszerzenie wiedzy dotyczącej wybranych utworów literackich.
- Poszerzenie wiedzy dotyczącej wybranych epok literackich.
Cele kształcące zajęć:
- Rozwijanie aktywności umysłowej.
- Rozwijanie zdolności poznawczych i poszerzenie horyzontów myślowych,
- Rozwijanie umiejętności pracy w grupie.
- Kształcenie logicznego myślenia oraz umiejętności wnioskowania,
- Kształtowanie umiejętności rozwiązywania problemów.
- Umiejętność korzystania z Internetu i programów komputerowych.
- Wykształcenie umiejętności wartościowania tekstu.
Cele wychowawcze zajęć:
- Wyrobienie estetyki zapisu i wyrażania myśli.
- Kształtowanie takich cech jak: dociekliwość i krytycyzm.
- Kształtowanie umiejętności pracy w grupie.
IV. CELE PROGRAMU SZKOLEŃ PRZEZNACZONYCH DLA NAUCZYCIELI.
Þ Wspomaganie nauczycieli w przygotowaniu uczniów do egzaminu maturalnego.
Þ Rozwijanie wśród nauczycieli umiejętności przygotowania uczniów do udzielania czytelnych i zwartych odpowiedzi zawartych w poleceniach.
Þ Wspomaganie nauczycieli w zakresie kształcenia umiejętności czytania ze zrozumieniem.
Þ Uzupełnienie wiedzy z zakresu fizyki i astronomii.
Program zwraca uwagę na realizację następujących celów edukacyjnych w stosunku do ucznia:
Þ Wzrost zrozumienia czytanego tekstu.
Þ Nabycie umiejętności wartościowania informacji.
Þ Nabycie wiedzy dotyczącej zjawisk przyrodniczych.
Þ Zwiększenie umiejętności zastosowania wiedzy uzyskanej na przedmiotach przyrodniczych w trakcie analizy tekstów literackich.
Þ Zwiększenie umiejętności korzystania z różnych źródeł informacji i ich analizy.
V. OSIĄGNIĘCIA UCZESTNIKÓW PROGRAMU
Þ Poszerzenie wiedzy dotyczącej umiejętności czytania ze zrozumieniem.
Þ Poszerzenie wiedzy dotyczącej zjawisk przyrodniczych.
Þ Wymiana spostrzeżeń dotyczących przygotowania uczniów do egzaminu maturalnego.
Þ Poznanie aktywnych metod nauczania ( strategie: „Kto wie lepiej?”, „Dlaczego?”)
Þ Wymiana spostrzeżeń dotyczących różnych metod nauczania, w tym metod aktywizujących w przygotowaniu uczniów do egzaminu maturalnego.
Þ Założenie zespołu samokształceniowego – mającego na celu kształtowanie umiejętności czytania ze zrozumieniem, zaangażowanie do współpracy nauczycieli innych przedmiotów humanistycznych i przyrodniczych.
Þ Współpraca w ramach doboru tekstów literackich będących bazą do przeprowadzenia zajęć dla młodzieży.
VI. REALIZACJA – PRZEBIEG SZKOLENIA.
Þ Omówienie przez prowadzącego tematyki i celów szkolenia.
Þ Przedstawienie problemu związanego z brakiem umiejętności czytania tekstu ze zrozumieniem. Określenie znaczenia nabycia tej umiejętności przez przyszłych maturzystów.
Þ Przedstawienie aktywizujących metod nauczania pozwalających w atrakcyjnej formie zapoznać uczniów z omawianymi zagadnieniami.
Þ Rozwiązywanie i analiza zadań, ze wskazaniem najczęściej popełnianych przez uczniów błędów.
Þ Wspólne omawianie zadań.
Þ Dyskusja na temat: „Behawioryzm czy konstruktywizm – w którą stronę podążać?”
Þ Przeprowadzenie lekcji koleżeńskiej w klasie L1 : Temat : „Tarcie” - praca z tekstem literackim: „Dziwna historia” Bolesława Prusa.
Þ Na bazie uzyskanych informacji założenia zespołu samokształceniowego, zobowiązanie wspólnego doboru tekstów literackich i przeprowadzania lekcji koleżeńskich.
Þ Czas trwania: 10 godzin dydaktycznych.
VII. UWAGI O REALIZACJI.
Szkolenie przeprowadzono w wymiarze 10 godzin dydaktycznych.
VIII. SPOSOBY EWALUACJI PROGRAMU.
Þ Spostrzeżenia prowadzącego podczas prowadzonych zajęć.
Þ Uwagi nauczycieli przekazywane na bieżąco i po przeprowadzeniu warsztatów.
Þ Dyskusja z uczestnikami szkolenia.
Þ Długofalowo – w oparciu o wyniki egzaminów maturalnych.
IX. LITERATURA.
Informatory o egzaminach maturalnych.
Programy nauczania.
Materiały pozyskane na kursie: „Przygotowanie uczniów do egzaminu maturalnego”
Buehl Doug, „Strategie aktywnego nauczania, czyli jak efektywnie nauczać i skutecznie uczyć się” Wydawnictwo Edukacyjne Sp. z o.o., 2004r
Opracowała Katarzyna Więcławik